Ivan Mládek baví se svým Banjo Bandem početné zástupy svých příznivců už skoro čtyřicet let. Jeho invence je přitom, zdá se, nevyčerpatelná. Vždy překvapí něčím novým, ať jsou to písničky, klipy, divadelní či televizní pořady, obrazy a ilustrace nebo situačně-konverzační komediální seriály. Supraphon se nyní vrací „ke kořenům“: vydává reprezentativní DVD s originálními klipy největších hitů Mládkovy kapely.
Pamatuji si, jak jste někdy v polovině sedmdesátých let minulého století v Lucerně přebírali výroční Cenu časopisu Melodie; tam někde začal váš raketový vzestup?
Asi ano, to jsme začínali být hodně populární – pro nás dost překvapivě. První písničky jsme natočili v roce 1973 a do povědomí jsme se dostali díky rozhlasu. Hrál nás tenkrát denně, každý měsíc jsme měli natáčecí frekvenci, během které jsme přitočili dvě nové věci – a rádio je hned zase hrálo. Televize o nás zpočátku moc zájem neměla, ale po oné popularizaci v rádiu nás nakonec také oslovila. Začalo to nějakým Silvestrem, pak nás zvali do různých estrád, pořadů Chvíle pro písničku a dalších. Samostatných pořadů jsme moc neměli, za třicet let jenom tři.
Podobné to bylo i s cenami...
To je pravda, moc oceňovaní jsme nebyli. Mysleli jsme si, že nemáme problémy, ale mýlili jsme se. Vydali jsme přes milion kusů elpíček, ale nikdy jsme nedostali žádnou zlatou nebo platinovou desku. Až po Listopadu jsem se od kamarádů dozvěděl, že na Pantonu měli příkaz nechat nás v zásadě být, ale rozhodně neoceňovat. A do rádia přišel zase jiný příkaz: dále nepopularizovat! O tom jsme ale nevěděli. Za normalizace vám už nikdo nic neřekl, různé postihy se dělaly skrytě. A k těm cenám: dostal jsem Bílou vránu, cenu Mladého světa. V tomhle časopise byli na svou dobu už trochu progresivnější lidé a procházely tam věci, které jinde neměly šanci. Například jsem u nich na pokračování vydával trilogii Úterý, za což odpovědní činitelé dostali tenkrát důtku a myslím, že i postih na prémiích. Zmíněná Cena Melodie byla celkem bez problémů, zasloužili se o to pánové Stanislav Titzl a hlavně Čestmír Klos. To byl náš fanda a člověk, který se hodně zasloužil o to, že jsme se rozjeli. Po druhém Folk a country festivalu v Lucerně mě doslova ukecal, abych kapelu profesionalizoval. On je jedním z hlavních „viníků“ toho, že jsme muziku začali dělat seriózně. Před tím byla naše kapela tak trochu anarchie. Chodil, kdo chtěl, hrálo se to, co nás až na pódiu napadlo.
Nikdy jste se netajil svými jazzovými kořeny a láskou k téhle hudbě...
Z dixielandu jsme vyšli, tuhle muziku jsme začali hrát veřejně a často dokonce i za peníze. Bylo nám ale jasné, že s jazzem moc neprorazíme a tak jsme s Banjo Bandem začali tuto hudbu provozovat a nevědomky i popularizovat trochu oklikou. Vlastně jsme lidem „vnucovali“ dixieland, a využívali k tomu písniček, zpočátku braných jako nutné zlo. Později jsme ještě ve spojení s mluveným slovem vytvořili útvar, který byl stravitelný pro většinu lidí.
Většinu písniček jste zpíval vy; podle jakého klíče jste nechával některé písně zpívat své kolegy?
Jednak jsem si chtěl odpočinout a pak mi šlo o zpestření naší produkce. Kdybych všechny kousky zpíval jenom já, lidi by naše produkce začala unavovat. Nebyl problém, moji kolegové z Banjo Bandu Petr Kaňkovský, Géza Gerendáš, Honza Bošina či Ivo Pešák byli pěvecky dobře disponovaní. Naše vystupování jsem se navíc snažil zpestřovat nejen jinými interprety, ale i přebíráním melodií od jiných autorů. Od kamarádů muzikantů jsem bral takové věci, které byly výrazně odlišné od těch mých. Myslím si, že moje snaha po pestrosti zúročila.
Vybíral jste si členy Banjo Bandu i podle komediálního talentu?
Původně jsme začali natáčet písničky se studiovou kapelou, to bylo počátkem 70. let. Do tohoto seskupení jsem logicky vybíral muzikanty podle toho, jak hrají. Šlo mi dobré dixielandové „chorusáky“, se kterými nejsou ve studiu problémy, se kterými se nemusí před nahráváním zbytečně zkoušet a jejichž dobré improvizace nahradí zbytečně komplikovaná aranžmá. Měl jsem v plánu dělat legrační písničky se zábavnými texty, k těm se moc aranžované věci ani nehodí. Chtěl jsem, aby nahrávky měly lehkost. Naše studiová kapela ale vypadala moc úřednicky. V nedávné minulosti před tím jsem hrál s country skupinou Mustangové a odtud jsem věděl, že když se člověk chce podobnou muzikou živit, musí dělat také trochu šou. Pohyblivá složka kapely a zábavné muziky vůbec se nesmí podceňovat! Když už byla naše kapela známá a blížil se
rozjezd po pódiích, začal jsem hledat lidi, schopné dělat na pódiu legraci. Jako prvního jsem „ulovil“ svého kamaráda z dixielandových časů Iva Pešáka, potom Gézu Gerendáše a do kapely jsem vzal také Honzu Bošinu, který ke mně přešel od Mustangů.
Nedávný odchod Iva Pešáka vás musel hodně zasáhnout.
Bodejť ne! Hráli jsme spolu skoro celý život! Jsme už, bohužel, v tom věku, musím být smíření s tím, že budeme pomalu „odpadávat“
Radostněji: práce na novém DVD musela obsahovat hodiny a hodiny hledání a vybírání, je to tak?
Je, ale dalo to práci především lidem ze Supraphonu, ti všechny ty záznamy našli, vytahali z archivů, museli se prohrabat vším možným. . Já jsem je samozřejmě taky skouknul, zaměřil jsem se na to, aby v nich nebyly moc velké chyby v muzice. Nad klipy jsem musel přimhouřit oko, s těmi se tenkrát nikdo moc nepáral, všechno bylo děláno horkou jehlou. DVD obsahuje i takové záznamy, které jsem neviděl pětatřicet let, vedle našich „nejprofláklejších“ kousků jsou tam i takové, na které už jsem úplně zapomněl.
Přitom jde o vaše první DVD vůbec!
Ano, DVD je to první. Předtím vyšly nějaké videokazety s našimi scénkami a věcmi z Čundrcountry show, vyšly i naše výstupy s Pitkinem a Plačkovou. Ale, jak říkáte, čistě písničkové je tohle DVD opravdu první.
Zdroj: http://supraphon.cz/
Co je plánuješ na letošní rok?
Pavel Žalman Lohonka je jednou z nejvýraznějších postav české folkové scény. Už v roce 1982 hrál na Portě v Plzni ještě v takzvaném „Žalmanově jihočeském výběru“. Skupina se později přejmenovala na Žalman & Spol. a pod tímto názvem hraje dodnes. Nový rok kapela začala změnou v obsazení a na Portě v Řevnicích se tedy objeví už v nové sestavě.
Světově proslulá cimbalistka, zpěvačka a folkloristka Zuzana Lapčíková vydala se svým kvintetem nové album Rozchody, návraty. Je plné nádherných písní o lásce ve všech podobách a formách v prvotřídním provedení. Kvintet Zuzany Lapčíkové šlape jako hodinky, přitom s obrovským citem a muzikantskou láskou.
CIRKUS CERMAQUE - je souhrnná hlavička, pod kterou jsou v různých úpravách, na různých pódiích i po různých nárožích k slyšení různé písně J.Č. Při přípravě alba „Divozemí“ se ustálilo a ustanovilo pevné jádro kapely: Jakub Čermák, Kaia Mach, Iva Rybičková, Julie Goetzová a Jakub Cír. Do těsného okruhu „cirkusu“ patří ale i řada častých hostů, např. Ivan Paisrt, Tomáš Háček, Mikoláš Fiala nebo Anna Sypěnová.
Vladimír Mišík v rozhlasovém po?adu Porta na Country Radiu povídal nejen do mikrofonu, ale i do zv?davého objektivu kamery. Zde se o tom m?žete p?esv?d?it.
Z Wabiho na jeho koncertech vyzařuje cosi, co se celkem nedá popsat a co je dobré zažít. Je to jakási zvláštní síla, která se na diváka nenásilně přelévá a pak se zase zpátky vrací na pódium k Wabimu, aby se zase ještě kompaktnější vracela posílená do publika a znovu zpět, jako když se vlna znovu a znovu vrací k útesu a nemohou jeden bez druhého být... Budeme to moci zažít 26.6. 2011 na Portě v Řevnicích a tak jsem s radostí zase po roce poslal Standovi po internetu několik otázek pro náš ePortýr, abychom zjistili, že se zase můžeme těšit na písničky, na baryton, na Dvořáčka, na Wabiho...
A tak si Marsyas zmámen flétnou věří a musí přetnout
Roman Horký se stal hudebním patronem 45. ro?níku Porty, která se uskute?ní již po?tvrté v Lesním divadle ?evnicích, kde Roman vystoupil naposledy v roce 2009 t?sn? po slavné š???e O 106 koncert?. Tady je n?kolik odpov?dí pro ePortýr. Na Romana se m?žete t?šit 26.6.2011.