Písničkář Jiří Šmidt svěřil své nové album Díra v plotě do péče hudebníka, písničkáře a mistra zvuku Ravena. Ten ve spolupráci se svým synem Damiánem (bicí, mastering) desku zaranžoval, nahrál a vyprodukoval. Základem však dál zůstávají Šmidtovy autorské písně.
Pražský písničkář Jiří Šmidt zkoušel od 90. let štěstí ve všech možných soutěžích a na nejrůznějších festivalech. V našem rádiovém archivu mám záznamy jeho vystoupení ze semifinále Zahrady písničkářů (2002) i z Porty (2009), mezitím se jednou minutovou písní podílel na kompilaci 50 miniatur. Předskakoval před skupinou Neřež, kdysi dávno vyhrál soutěž časopisu Hitbox a vystupoval v duu s loutnistou Rudolfem Měřínským. A mimochodem na Portě postoupil do finále interpretační i autorské soutěže. Přes to všechno mám pocit, že opravdu výrazněji na sebe poprvé upozornil až na novém (svém druhém samostatném) albu Díra v plotě. Alespoň mně – a možná je chyba ve mně – přestal splývat s šedí anonymního hudebního davu. A může za to nejen výrazná píseň Ruská ruleta, kterou jsem začal hojně zařazovat do vysílání Proglasu.
Jiří Šmidt, jinak naprosto běžný „písničkář s kytarou“, své písně svěřil do rukou muzikanta, který si říká Raven. Tento zkušený mistr zvuku, producent, aranžér, sólový interpret písní vlastních i převzatých (kdysi nazpíval desku se skladbami Karla Kryla), bývalý člen skupiny Neřež a jeden z pilířů rockové formace Nasycen Jiřímu Šmidtovi nejen poradil, jaký kabátek by které písni slušel, ale sám nahrál veškeré klávesové nástroje, akordeon i foukací harmoniku. Do studia přizval pár dalších muzikantů (především kytaristu Jiřího Kováře a dále bubeníka a trumpetistu) a díky nim všem Šmidtovo album nejen nenudí, ale skutečně zaujme. A to i posluchače, který vnímá akustický folk jako něco zastaralého. Ostatně Šmidt sám v závěrečné písni Jam session s Elvisem vypočítává, že má rád „rock’n’roll, jazz a blues i swing“ a to vše se na desce objevuje. Bereme-li v potaz plochu celého alba, vícekrát se vrací blues jako základní forma západní populární hudby, avšak nejde o blues nijak ortodoxní. Celkový rozptyl stylů od hutnější titulní písně po nostalgickou notu v závěrečné skladbě působí sympaticky.
Vedle aranžérské pestrosti patří k pozitivům alba výborný zvuk (zde si pochvalu zaslouží opět Raven coby zvukař a také jeho syn Damián Kučera, která měl vedle bicích na starosti mastering desky). Zapadnout by však nemělo to, o co jde na albu především, totiž Šmidtovy písně. Zaujme například dobře zvládnuté schéma rýmů ABCABC v písni Ruská ruleta nebo celkově důvěryhodný projev ve vážnějších písních. Pokusy o angažovanou tvorbu zaujmou tam, kde se autorovi podaří překvapit neotřelým obratem („Z hamburgeru na nás zase kouká / starej dobrej Ho Či Min“). Naopak verše o tom, jak „ženský sklesle stály fronty na vložky“, připomínají peterkovskou komunální satiru blahé paměti. V momentech, kdy má text daleko k poezii (velké množství jednoslabičných rýmů), zachraňuje Šmidt situaci dobře zvolenou bluesovou formou, jejíž „primitivnost“ (což není myšleno pejorativně) zpěv takových veršů umožňuje – viz písně Sin City a Černej vůz.
Vzpomínám na někdejší pravidelná setkávání muzikantů – finalistů Zahrady písničkářů – na nádvoří zámku v Kuřimi. A přemýšlím, nakolik by Jiří Šmidt, bez výrazných Ravenových aranží, ve velké konkurenci obstál. „Těžko se stanu šampionem,“ zpívá v písni Zlatej střední věk a platí to i o hudebních soutěžích. Asi by v každé takové soutěži byl někdo, kdo by mě zaujal o něco víc. To ale neznamená, že by nemělo smysl se k jeho skladbám vracet. Nejen píseň Ruská ruleta s dobře zvládnutou parafrází Máchy a Villona stojí za pozornost.
Foto: archiv J. Šmidta
Aneta Langerová včera po rádiových vlnách vypustila první vlaštovku ze svého dlouho očekávaného čtvrtého alba Na Radosti. Singl Svatá Kordula, ke kterému bude dnes zveřejněno lyric video, předznamenává, že se je na co těšit. Další písně si fanoušci poslechnou na konci listopadu.
Už za necelé dva týdny, konkrétně v pátek 31. 10. vyjde u Supraphonu nové vánoční album Václava Neckáře Mezi svými.
Když šla populární česká kapela Chinaski v září do studia natáčet nové album, neměli muzikanti písničky „nadrcené“ do posledního taktu, jak byli dříve zvyklí, a některé texty neměli ani z poloviny dokončené. Přesto v následujících dvanácti dnech vše s lehkostí dodělali a nahráli. Výsledkem je silné album Rockfield, které je podle kapely přelomovou nahrávkou kariéry.
Aneta Langerová, Tomáš Klus, Michal Hrůza, Xindl X, Divokej Bill a Markéta Irglová vzdali hold legendě!
Na festivalu v Ratajích nad Sázavou jsme se po dlouhé době potkali s mým muzikantským kamarádem. Petr Rímský je člověk mručivého hlasu, a virtuózní kytary.
Šesté album skupiny Neřež, která je nástupnickou sestavou po památném Nerezu, dostalo název Kolektivní vina. "Album začíná téměř odlehčeným popěvkem Jestli chceš, pokračuje lázeňským valčíkem o pekle a ráji Benátecká Vrutice," popisuje skupina.
Žádná angličtina. Pěkně s češtinou na rtech vyrazila do světa kapela Silent Stream Of Godless Elegy, držitelka dvou sošek Andělů. Své v pořadí šesté album Návaz skupina vydala u francouzské firmy Season Of Mist, od které si slibuje nadnárodní distribuci.