Oblastní kola Porty letos jako první odstartovali Jihočeši hned začátkem března. Jako v předešlých letech našla tato soutěžní přehlídka opět příjemné zázemí ve studiovém sále Českého rozhlasu v centru města.

Neúčast dvou z osmnácti původně přihlášených soutěžících měla tentokrát na svědomí zákeřná chřipka, ale i tak šestnáct vystupujících stačilo zaplnit vyhrazený téměř pětihodinový blok.

Jako jedno z nesporných pozitiv letošního ročníku bych hodnotila evidentní omlazení sestavy soutěžících, což s potěšením konstatovali jak přítomní muzikanti, tak pořadatelé. V té souvislosti se musím zmínit například o patnáctiletém Josefu Žemličkovi ze Žďárských chalup, který se od nového školního roku stane studentem českobudějovické konzervatoře v oboru basová kytara. Ačkoliv se tentokrát neprezentoval svou tvorbou a na portovním pódiu měl vlastně premiéru, zaujal svým nasazením, citlivým přednesem a mimo jiné i tím, jak pozorně sledoval celý průběh programu. Ještě o rok mladší Martin Kajaba z Českých Budějovic má naopak za sebou řadu zkušeností z festivalů a veřejných vystoupení a navíc hraje ve dvou kapelách. To se pochopitelně odrazilo i v jeho suverénnějším projevu a v odvaze přijít s vlastními, na jeho věk poměrně zdařilými písničkami. Autorskou tvorbu zahrnul do svého vystoupení i jedenadvacetiletý Vlastík Holý z Týna nad Vltavou, který na portovním pódiu také nestál poprvé. A konečně patnácti lety v občanském průkazu se mohla pochlubit i Eliška Kotlínová, zpěvačka formace Eliška a Votvíráci, pokoušející se o portovní úspěch již potřetí. Vedle jmen na této scéně již zaběhlých se obvykle na soutěžní přehlídce objevují i nové tváře a nová jména, což je mimo jiné i další přínos této populární soutěže.

Pod poněkud zvláštním názvem Krantofel se objevilo táborské trio se zajímavými aktuálními texty. Milan Kekit Šebelík, známý i v trampských kruzích, sice na portovním pódiu nestál poprvé, ale letos se představil jako sólový písničkář. Následné bechyňské Jen tak trio zařadilo do svého vystoupení mimo jiné také písničku, jíž připomnělo výročí nadčasového Karla Kryla. Formaci Eliška a Votvíráci oživila tentokrát postavička ani ne pětiletého Toníka Nováka s minikytarkou, který se svého působení nevzdal ani v dalším, ryze mužském přeskupení s názvem Zavíráci. Plánovaný nostalgický návrat po pětadvaceti letech se krumlovskému duu Maty Dio příliš nepovedl, ale publikum jej přesto velkoryse odměnilo potleskem. K táborskému domicilu se pak hlásili další soutěžící s názvem Jiná místa, jejichž úspěšný videoklip můžete informativně zhlédnout na youtube. Letos však vystupovali pouze ve dvou. Instrumentálně i vokálově zajímavé trio V trávě má na kontě řadu zkušeností, a to nejen ve jmenovaném seskupení, ale i jako členové působící v jiných kapelách.

Nejblíže žánrovému šuplíčku etno má podle spíkra Zdenka Schwagera sestava McBerds, jejíž repertoár chytil i porotu. Tvrzení, že mezi hudebníky i pořadateli najdete řadu novinářů, působících v tisku i na rozhlasových vlnách, doložil i Dante písničkář, občanským jménem Zdeněk Zajíček, někdejší basista letos jubilujícího Spolektivu. Při jeho první písničce mne napadlo, že máme možná svého jihočeského Vlastu Redla, nicméně ocenění si zasloužilo i jeho procítěně přednesené blues. Milovníky jedinečných vokálů jako vždy potěšil pětičlenný jindřichohradecký X-tet. Ten a omlazená sestava skupiny Bonsai č. 3 byly nejpočetnějšími tělesy letošní scény. Zmínku zaslouží i krumlovské duo Karob nejen díky nevšednímu nástroji, jakémusi kříženci mezi banjem a kytarou, ale i díky přemýšlivým autorským textům. A opomenout by se nemělo ani nezbytné, prvotřídní zvučení.

Pauzu vyhrazenou konečnému jednání poroty (Pavel Zajíc, Pavel Jarčevský, Jarda Hnízdil, Jirka Mach a Tomáš Berka) vyplnil nadšeně přijatý písničkář Mirek Paleček. Škoda jen, že v hledišti bylo tak málo návštěvníků, což je, zdá se, trvalá slabina tohoto jinak perfektně připraveného festivalového předkola. Dík však náleží i obětavému, ale vesměs anonymnímu štábu v čele s Aničkou Roytovou a Zdenkem Schwagerem.

Porota mohla podle klíče vyslat na celostátní Portu do Řevnic pouze dva soutěžící. Vítězem krajské Porty se tak stala Bonsai č. 3 a jízdenku na semifinále si vysloužilo trio McBerds, k němuž také putovalo čestné uznání poroty pro kontrabasistu Libora Heřmana. Další čestné uznání si odnášel nejmladší účastník Martin Kajaba. Ale s prázdnou určitě neodcházeli ani ostatní, kteří zde měli šanci porovnat své výkony, navázat nové kontakty a nezřídka i nová přátelství...