Biorchestr - UmakartovéUmakartové je nové album brn?nského freak folkového dua Biorchestr. Deska vychází ve dvou verzích. První, limitovaná edice ve speciálním digipackovém obalu, je spojením dvanácti autorských písní a originální deskové hry, jejíž hraní je spojeno s poslechem alba.

Druhá, levnější plastová verze, neobsahuje uvnitř hru, jedná se tedy o obyčejné CD v klasickém obalu. Jak písně z alba, tak i hra jsou dílem Aleše Pilgra (Květy atd.) a Jany PIlgrové ve spoluráci s Tomášem Háčkem, který jejich novou desku produkoval. Žánrově se písně pohybují na pomezí folku a elektronické hudby. Celé album, včetně originálního obalu a hry, jen dokazuje, jak hravá může hudba být.

Přímou souvislost mezi názvem alba „Umakartové“ a přiloženou deskovou hrou (pozor jen v limitované edici) vysvětluje Aleš Pilgr: „Umakartové jsou bytosti žijící tajně v každé domácnosti a zachraňují ji před nedbalými obyvateli.“ Pokud si však budete chtít jejich hru zahrát, budete muset album poslouchat alespoň ve dvou. Hra je totiž pro dva až šest hráčů. A o co ve hře půjde? „Po zběsilém balení odjíždí rodina na dovolenou a nevědomky za sebou zanechává v domě celou řadu malérů, v každém z dvanácti pokojů jeden: tu zapnutou žehličku, tu mléko pálící se na plotně… Je na vás – tajemných UMAKARTECH, skrytých obyvatelích lidského stavení – abyste zažehnali všechny problémy a zabránili nejhoršímu. Váš čas je ale omezen – než dohraje CD!“ Tak začíná hra, která má celkově dvanáct částí podle počtu písní na albu.

Skladby na nahrávce stojí pevně na písničkářských základech Aleše Pilgra, který je autorem hudby ke všem skladbám. Tradiční písničkářství je tu ale pevně protkáno s elektronickými zvuky, samply a plochami. Aleš Pilgr je zatím více znám jako bubeník z kapel Květy či Ty syčáci. Dalo by se čekat, že na “své“ nahrávce se bude snažit předvést všechny své bubenické schopnosti. Ale je to přesně naopak. „Já se v Biorchestru nechci prezentovat jako hráč na bicí nástroje. Spíš jako kytarista, zpěvák a skladatel. Na bicí na něm samozřejmě také hraju, ale snažím se je příliš netlačit do popředí.“

Album vychází pod producentským vedením Tomáše Háčka. Proč si kapela vybrala právě jeho, vysvětluje Aleš Pilgr takto: „Známe Tomášovu práci dlouho a dobře z jeho projektů Listolet, Huso a Fungalvaz a cítili jsme, že je ideálním parťákem pro spolupráci. Je to velmi šikovný skladatel, aranžér a líbí se nám, jakým způsobem umí propojit elektronické zvuky s akustickými nástroji.“

Celou nahrávku pak rámují hravé texty Aleše a Jany Pilgrových a Tomáše Kláštereckého a perfektní mix Ondřeje Ježka. Ve výsledku se pak jedná o nezvyklé komplexní album, které majitele dokáže vtáhnout do svého zábavného světa.

TRACKLIST
1. Plyšové hračky 4:43
2. Nedosažitelná 3:02
3. Pavučina 3:23
4. Na hrotu vah 3:31
5. Prach a pražce 4:09
6. Telefon 3:11
7. Dálnice 2:40
8. Na vodě 1:46
9. Sklenka 4:02
10. Mlíko 3:04
11. Dřevorubec 3:08
12. Ale dnes ještě ne 4:20

Recording: studio Jimramov
Mix & mastering: Ondřej Ježek - Jámor

Aleš Pilgr: zpěv a jiné nástroje
Jana Pilgrová: zpěv a jiné nástroje
Tom Háček: jiné nástroje


Bio:
Frontman Aleš Pilgr, kterého můžete znát ze skupin Květy a Ty Syčáci je zároveň bubeníkem, kytaristou a hráčem na foukací harmoniku. Tyto své dovednosti spojil a využil jich při doprovázení vlastních autorských písní. První ukázky z repertoáru tělesa si mohli fanoušci poslechnout už v roce 2005, to však ještě v rámci sólové dráhy Aleše Pilgra. Po natočení sólové desky „Nos na stůl“, v roce 2009, se k němu připojila Jana Koukalová, která dokáže svým jemným hlasem vytvářet protipól Alešově expresivitě. Vzápětí také přišlo na řadu jejich první společné CD s poetickým názvem Papučka.

Po jejich prvním společném hudebním dítěti „Papučka“ se propojily i jejich dráhy životní a v současné době můžeme hovořit o duu manželském. V jejich textech naleznete svébytný humor i působivou lyriku a vše je zabaleno do hravého obalu s originální stuhou. Žánrově se jejich hudba dá zařadit na pomezí folkové a elektronické hudby. Při své živé produkci se nebojí používat ani netradičních hudebních nástrojů, například různých dětských hraček nebo kuchyňské minutky.
Tato hudba je sice primárně určena všem milovníkům průkopnických hudebních cest, ale užít si ji může i naprosto obyčejný fanoušek mající v oblibě jednoduše pěknou muziku.


Zdroj: http://www.indies.eu/